LESSOORT, VEEL MOGELIJKHEDEN

Door mijn opleiding en praktijk als pianist kan ik goede klassieke pianolessen aanbieden. Dat kan in de vorm van een wekelijkse of veertiendaagse les. In de leskamer heb ik twee instrumenten heb staan, een Yamaha vleugel en een Bechstein piano; dat geeft extra mogelijkheden bij het voor- of meespelen; ook repertoirestudie in stukken voor twee klavieren is daardoor mogelijk. Wat je precies voor soort les wilt hebben bepaal je gedeeltelijk zelf. Niet alleen wat lesduur en lesfrequentie betreft, maar ook wat betreft de inhoud. Een overzicht:

Lesduur en lesfrequentie

  • Regelmatig les. Veel mensen geven de voorkeur aan het regelmatig volgen van lessen; dat kan wekelijks zijn of eens per veertien dagan. Het voordeel daarvan is, dat de regelmaat van de lessen noopt tot regelmatig oefenen. Dat regelmatig oefenen brengt meer plezier in het spelen en is ook noodzakelijk om vooruitgang te boeken. Vooral beginners hebben daar baat bij; wie nog nooit les gehad heeft doet er goed aan om wekelijks les te volgen. Bij kinderen is dit de beste oplossing.
  • Onregelmatig les. Wie niet volgens zo'n rooster wil werken kan lessen volgen op afspraak. De lesprijs is dan iets hoger, maar het geeft vrijheid om het lesrooster aan eigen mogelijkheden aan te passen. Mensen die een samenspelles willen volgen zullen al snel op deze wijze te werk gaan.
  • In het volgend cursusjaar ga ik starten met een korte cursus "Eenvoudige liedjes begeleiden op de piano". Dit wordt een cursus voor volwassenen in groepsvorm. Het doel van de cursus is om te leren je eigen begeleidingen te maken bij bijvoorbeeld kinderliedjes.
  • Voor alle vormen geldt een bepaald tarief; voor personen onder de 21 jaar is het tarief gunstiger dan voor 21-plussers. Het tarief voor een korte groepscursus wordt vastgesteld op het moment dat de cursus wordt aangeboden. Zie verder de Tarieven.

Dat de les een min of meer klassieke vorm heeft betekent niet dat er uitsluitend klassieke muziek gespeeld wordt. Bedenk dat muziek maken niet "decoderen van de noten" is, maar actief luisterend betrokken zijn bij de muziek. Om dit actief betrokken zijn te activeren maak ik regelmatig gebruik van improviseren in de les. Soms ook van gehoor- en ritme-oefeningen. Ook het spelen van akkoordenschema's kan dit actief musiceren bevorderen.
Naar smaak van de leerling kan het lesprogramma in meer of mindere mate bestaan uit muziek uit andere stijlen, zoals Pop, Rock of New Age. Wat dat betreft is er tegenwoordig materiaal in overvloed.

Naar lesinhoud en materiaal heb ik het volgende te bieden:

Inhoud

  • Klassieke pianoles voor beginners (kinderen en volwassenen) tot zeer gevorderden.
  • Pianoles met meer variatie in stijlen. Bijvoorbeeld popsongs spelen met akkoordenschema's.
  • Lessen in gehoortraining, ook wel solfège genoemd. Als voorbereiding op een vakstudie aan een conservatorium is dat noodzakelijk. Daarvoor kan ik een programma op maat opstellen, afhankelijk van de begintoestand.
  • Samenspellessen; denk hierbij bijvoorbeeld aan het repertoire voor piano-vierhandig of stukken voor twee piano's of les in begeleiden. In liedbegeleiding heb ik een ruime ervaring; fragmenten van een CD zijn op deze site te beluisteren door "Concerten" aan te klikken onder het menu "Over mij".
  • Lessen zonder noten. Dat kan, als je daarvoor belangstelling hebt. De muziek moet dan door beluisteren worden geleerd; daarnaast zijn er oefeningen in muziektheorie gekoppeld aan speeloefeningen.
  • Als je speciale wensen hebt, dan kan daarover gepraat worden. Heb je een gekke vraag? Stel die vraag en misschien is er een oplossing.